woensdag 18 juni 2014

Wafeltjes

Vandaag maakte ik wafeltjes om mee te geven naar school. In de voormiddag eten de kinderen een stuk fruit maar in de namiddag mag dat een koekje zijn. En zoals iedereen weet, komen koekjes meestal verpakt dus maak ik nu, als ik tijd heb, mijn eigen koekjes.

Gisteren maakte ik de deeg zodat deze een nachtje kon rusten in de koelkast. Dat maakt het ook makkelijker om de porties te verdelen. Ieder kind wil hier een even groot koekje, daar wordt streng op gekeken. O wee als dat niet het geval is.

Ingrediƫnten:
  • 500 g patisseriebloem
  • 400 g boter
  • 300 g suiker (optie: waarvan 1/3 vanillesuiker)
  • 6 eieren
  • 1⁄2 koffielepel bakpoeder
  • 1 eetlepel puddingpoeder vanille
  • 1 vanillestokje
  • 1 snuifje zout 
Ik gebruik zelf minder boter en minder suiker. Kwestie van gewoonte.
Ook het vanillestokje deed ik er dit keer niet bij maar ik gebruikte wel zelfgemaakte vanillesuiker.


De deeg rolde ik in balletjes van 50 gram

Dan bakte ik ze per 2 in de machine

Om ze vervolgens op een rooster te laten afkoelen


 Met dit recept kon ik 25 wafeltjes van 50 gram maken.

Volgende keer maak ik ze wel iets kleiner want ik heb al gemerkt dat deze te groot zijn voor de koekendoos van de kinderen.

Smakelijk!

Bron: EEN, Dagelijkse Kost. Internet, 17 juni 2014.
(http://www.een.be/programmas/dagelijkse-kost/recepten/wafeltjes)

6 opmerkingen:

  1. Beste Greetje, is patisseriebloem speciale bloem, of kun je ook gewone t
    (tarwe)bloem gebruiken? Groet, Marnie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Marnie, patisseriebloem is bloem van erg fijne kwaliteit. Je kan ook gewone tarwebloem gebruiken. Volgens mij kan je zelfs spelt- of rogge- of volkorenbloem gebruiken.

      Verwijderen
    2. Dank je wel voor je reactie. Dan ga ik deze week jouw wafeltjes maken als koekje van de week. Hoe maak je zelf vanillesuiker trouwens?

      Verwijderen
    3. Ieder keer als ik een vanillestokje gebruik en enkel de merg nodig heb, bewaar ik de rest van het stokje in een afgesloten pot gevuld met kristalsuiker. Na een tijdje staan heb je vanillesuiker.

      Verwijderen
    4. Ze zijn goed gelukt en goedgekeurd door mijn familieleden! We houden dit recept erin.

      Verwijderen
    5. Wat leuk dat je ze lekker vindt! Voor mij zijn ze nog niet helemaal hoe ik ze zou willen. We blijven proberen!

      Verwijderen