vrijdag 20 juni 2014

Ketchup

Ketchup stond al lang op het verlanglijstje om te maken. Ik vergeleek verschillende recepten en nam uit elk recept, dat wat ik dacht dat lekker zou zijn.

Ingrediënten:

1,5kg tomaten
1 ui
1 rode paprika
1 stengel bleekselder
150ml sherryazijn
100gr rietsuiker
50gr tomatenpuree

2 kruidnagels
1 blad laurier (gedroogd)
1 steranijs
1 kaneelstokje
1tl korianderzaad
1tl zachte paprikapoeder
8 peperbollen
Maïszetmeel




Bereiding:

Laat de suiker met een klein beetje water karameliseren. Het geheel mag niet bruin worden!
Voeg de gewassen en grof gesneden groenten toe + de azijn. Voeg dan de kruiden en specerijen toe en laat 20 minuten koken.
Na 20 minuten de tomatenpuree toevoegen en nog eens 20 minuten laten koken.

Als alles goed ingekookt is kunnen de groenten gezeefd worden.




Hetgeen overblijft mag ingedikt worden met een papje van maïszetmeel en water.

Vul dan de flesjes of potjes die je zuiver hebt gemaakt met de kokende ketchup. Alles goed afsluiten en klaar.


Mijn etiketjes kleven niet mooi recht maar het moest snel gaan.


Bronnen:

EEN, Dagelijkse Kost. Internet, 18 juni 2014.
(http://www.een.be/programmas/dagelijkse-kost/recepten/ketchup)

VTM, Koken. Internet, 18 juni 2014.
(http://koken.vtm.be/recept/ketchup)

4 opmerkingen:

  1. Volgende keer ga ik de tomaten eerst roosteren voor ik ze toevoeg. Ik denk dat ik dan een vollere smaak zal krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zou je die suiker kunnen vervangen door iets anders? Om een iets 'gezondere' ketchup te krijgen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goh, die suiker is waarschijnlijk vervangbaar door Stevia of een chemische zoetstof. Maar of dat gezonder is betwijfel ik. Gewoon geen ketchup meer is natuurlijk de beste remedie.

    BeantwoordenVerwijderen