zaterdag 21 juni 2014

Afwasmiddel

Ik volg sinds deze maand de blog van Emily-Jane Lowe-Townley.
Emily-Jane probeert zonder afval te leven en haar blog kreeg dan ook de naam: "Leven zonder afval".
Ze inspireert me en af en toe is het ook gewoon leuk om ideetjes af te snoepen bij anderen.

Afwasmiddel maken is er zo eentje van. De fles die we in huis hebben was bijna aan vervanging toe, althans de inhoud ervan. En in plaats van een nieuwe fles te kopen bij de supermarkt wou ik eens zelf afwasmiddel maken.

Wat heb je nodig?

- 200gr Soda (natriumcarbonaat in dit geval)
- een stuk zeep waarvan 10 gram nodig is
- 500ml kokend water

Ik dacht dat soda makkelijk te vinden zou zijn maar het enige wat ik vond waren soda-kristallen en die durf ik precies niet goed gebruiken. Ik gebruikte dus zuiveringszout of natriumBIcarbonaat.






Ik ging naar Dille en Kamille waar ze heerlijke stukken zeep hebben die niet verpakt zijn in plastic. De citroengeur van dit stukje vond ik wel afwas-waardig.

Je gaat als volgt tewerk:

Rasp 10 gram zeep in een kom en voeg er 500ml kokend water aan toe. Roer om tot alles gesmolten is. Voeg dan de soda toe (dit begon erg te schuimen bij mij).
Laat een nacht staan en mix de volgende dag het goedje goed door met een staafmixer.
Giet alles door een trechter in een fles.





Vanmorgen gebruikte ik het goedje en voor glazen en niet te vuile afwas deed het goed zijn werk. Enkel de pan met vet van de worstjes kreeg ik niet vet-vrij. Misschien ligt het aan de vervanging van de soda door zuiveringszout. Deze heeft immers niet de sterke base die de soda wel heeft.

Ik ben niet echt overtuigd en zal moeten zoeken naar een beter alternatief, of heel erg zoeken naar soda.


1 opmerking:

  1. Je kan in natuurvoedingswinkels ook je bus ecover-afwasmiddel telkens terug laten vullen. De fles is wel van plastic, maar ze wordt wel herbruikt.
    Veel succes nog.

    BeantwoordenVerwijderen