dinsdag 24 juni 2014

Pindakaas

Een van mijn leukste herinneringen aan toen ik klein was, is het bouwen van kampen in de tuin van mijn tante en nonkel. Samen met mijn nichten en mijn broer maakten we met doeken over de wasdraad een soort van tent en daar speelden we dan in.

Maar het leukste was het eten. Er werden witte boterhammen besmeerd met pindakaas en die mochten we dan in de tent opeten.

Thuis hadden we geen pindakaas en net daardoor was dat zo bijzonder.

Ik mag nog steeds graag pindakaas en heb mijn uitverkoren merk. Heel af en toe wordt er een pot gekocht en die gaat dan ook heel erg lang mee. Het is zo een van die dingen waar je plots zin in krijgt maar al snel terug gaat vervelen. Althans, bij mij toch.

Vorige week kreeg ik via een vriendin een blog voorgesteld met een aantal leuke recepten op, zoals onder andere deze pindakaas. Vanmorgen ben ik dan op de markt mijn pinda noten gaan kopen en kon haast niet wachten om het eens te proberen.

Wat heb ik gebruikt?

- de keukenrobot van schoonmama
- een glazen potje om alles in te doen
- 2 kopjes geroosterde en gezouten pinda's
- 2 eetlepels kokosolie
- 2 eetlepels honing


Daar gaan we:

Doe de pinda's in de keukenrobot en maal ze fijn. Af en toe moet je eens stoppen om alles wat om te roeren zodat alle pinda's versneden geraken.



   


De onderste foto laat zien hoe het er na een tijdje uit gaat zien. De olie komt stilaan vrij uit de noten en dan wordt het geheel wat natter.

Voeg dan de kokosolie en de honing toe en zet de machine terug aan. Mijn machine kan trager en sneller dus ik doe dat zo'n beetje op het gevoel. (Is trouwens erg leuk speelgoed).


Als alles gemengd is proef je eerst even of je het zoet genoeg vindt. Ik voegde zelf wat extra honing toe.

Dan doe je alles in een potje en je bewaart het in de koelkast.


Binnen een uurtje mag ik de kindjes ophalen. Ben erg benieuwd naar hun reactie.


Bron: 
(http://momphotographer.wordpress.com)

2 opmerkingen:

  1. En? Wat vonden ze er van?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn kinderen zijn er niet zo dol op maar ikzelf wel en de kinderen van een vriendin ook. Ik blijf deze dus wel maken. Ondertussen is Pauline ook al overgeschakeld van choco op frambozenconfituur. Ik ben dus tevreden. Voor Emil zoek ik nog het recept voor speculoospasta.

    BeantwoordenVerwijderen