zaterdag 9 augustus 2014

Vliersiroop

Het is een van mijn favorietjes, vliersiroop maken. Veel werk, dat wel. Maar het heeft toch wel zijn nut. In de winter krijgen de kindjes dat gewoon met de lepel uit de fles of door de yoghurt gemengd.
Naar het schijnt kan je het ook in thee doen maar dat heb ik nog niet zo vaak gedaan.

Vlierbessen hebben een medicinale werking. Ze werken koortsverlagend en sterken het immuunsysteem aan.
Reden te meer dus om goed voorzien te zijn.

De vlierbes is rijp tegen het einde van augustus en kan je her en der vinden. Niet veel mensen plukken de bessen maar ze worden graag gegeten door vogels. Je moet er dus wel snel bij zijn.

De vorige twee jaar heb ik steeds bij een vriendin geplukt. Ze heeft een grote vlierboom. Probleem is dat de bessen zo hoog hangen dat je er bijna niet aan komt en dat is erg frustrerend.
Dit voorjaar merkte ik dat er in onze buurt, in de speeltuin, een aantal vlierstruiken staan en dus ben ik daar gaan plukken. De oogst was mager en de idee om ergens anders bij te plukken viel letterlijk in het water door de hevige regenbuien van de laatste twee dagen.

De bessen die geplukt waren moesten dus verwerkt worden.

Eerst haal je van de takjes alle rijpe, zware bessen af


Ze worden gewassen en gekookt met een heel klein beetje water


Dan wordt het sap van de velletjes en steeltjes ontdaan in een neteldoek, schone keukenhanddoek of door een zeef en wordt het sap met suiker goed opgekookt


Vervolgens wordt de kokende massa in schone flesjes gegoten door middel van een trechter en omgekeerd tot ze afgekoeld is.


Ik vul de flesjes niet helemaal en vries ze in. Ze ben ik zeker dat ik er in de winter nog van kan genieten.

Nu op zoek naar meer vlierstruiken want die flesjes vliegen er hier zo door.

2 opmerkingen:

  1. Ik herinner me nog dat we vroeger als we uit school kwamen een lepel vlierbessensiroop moesten nemen van mama. Vonden we helemaal niet erg want het was lekker zoet. Mijn moeder deed er ook nog wel suiker in (om te bewaren) waardoor je jezelf kan afvragen of het wel gezond was

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik doe er ook suiker in hoor maar veel minder dan de meeste recepten weergeven. Zo kan je het minder lang bewaren maar dat probleem lost mijn diepvriezer dan weer op.
      Mijn vliersiroop is volgens mij beter dan yoghurt met fruit uit de winkel wat nu dus niet meer gekocht hoeft te worden.

      Verwijderen