dinsdag 12 augustus 2014

Bijenwasdoek / Bee's wrap

Een tijd geleden zag ik op de blog van Emily-Jane Lowe dat ze bijenwasdoeken maakt om haar potten mee af te dekken en de kaas in te bewaren.
Een geweldig alternatief voor de cellofaan die ik daar nu voor gebruik, en waar ik helemaal niet tevreden over ben want dat plakt, is moeilijk opnieuw te gebruiken en is ook altijd net te klein om mijn ovenschotel mee te bedekken.
 
Bijenwasdoeken zag ik dus helemaal zitten.

Een mailtje naar Emily-Jane eindigde in een instructie om ze zelf te maken. Ze had de kosten berekend om de doeken op te sturen vanuit Nederland en dat kwam toch wel heel erg duur uit.

En dan was het wachten. Wachten op een moment dat er geen kinderen in huis waren die me enigszins zouden kunnen storen in een, wat ik dacht, plakkerige en vettige bedoening.

Vandaag was het dan zo ver en van Emily-Jane mag ik met jullie delen hoe het in zijn werk gaat.
Ik wil haar hier langs dan ook even bedanken.

Het blijkt zelfs helemaal geen plakkerige of vettige bedoening te zijn. Hoera!

Wat je nodig hebt:

- een aantal lappen stof (proper, gestreken en op maat gesneden)
- bijenwaskorrels of geraspte bijenwas (15 gram per doek)
- jojoba olie (10 ml per doek)
- een platte kwast
- een proper glazen potje
- een pannetje met kokend water
- bakpapier
- een oven



Stap 1 : Verwarm de oven voor op 80 - 100°C

Stap 2 : Doe de bijenwas en de jojoba olie in de glazen pot en verwarm au-bain-marie tot alles gesmolten is


Stap 3 : Laat de stof op het bakpapier in de oven voorverwarmen tot hij goed warm is


Stap 4 : Haal de bakplaat uit de oven en smeer met de kwast de olie op de stof. Als het stroef wordt moet de stof even terug de oven in en kan je weer verder doen

Stap 5 : Zet de ovenplaat terug in de oven en laat de bijenwas smelten.




Stap 6 : Als het geheel goed glanst kan de stof omgedraaid worden. Strijk met de kwast goed over de achtkant van de stof.

Stap 7 : Zet de bakplaat opnieuw een minuut in de oven

Stap 8 : Trek snel de stof van het bakpapier en laat de stof drogen. Dit duurt slecht enkele seconden tot een minuut.


Stap 9 : Gebruik voor het afdekken van fruit, groenten, kaas of je ovenschotel




De doeken kunnen schoon gemaakt worden met wat water en een milde detergent. Gewoon laten drogen en opnieuw gebruiken. Levensduur is ongeveer 10 maanden bij normaal gebruik.

Met dank aan Emily-Jane Lowe www.levenzonderafval.blogspot.com

13 opmerkingen:

  1. Ahzo, nu snap ik 'm! Ik had dus niet door dat je die doeken zelf had gemaakt. Ik dacht dat je 'bijenwas-stof' had gekocht en daar doekjes van had geknipt :-)
    We hebben nog bijenwas genoeg, dus zeker het proberen waard! Merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De bijenwas was het moeilijkst te vinden voor mij :-(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Greetje! Super al deze ideeën en recepten! Waar heb je de bijenwas uiteindelijk gevonden als ik vragen mag?

      Verwijderen
    2. Ik heb een blok besteld bij het Imkershuis. Bestelling verliep erg vlot. Alleen zat de blok verpakt in veel te veel plastic en hangt mijn rasp nu vol bijenwas die ik er niet meer af krijg. Korrels zouden handiger zijn maar heb ze nog niet gevonden.

      Verwijderen
    3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen



    4. Mieke1 maart 2015 03:06

      Je hoeft het niet eerst te raspen hoor. Als je het als één stukje (samen met de olie) au bain marie verwarmt smelt het ook prima.
      Ik maak als imker van grote blokken was zelf kaarsjes, lippenbalsem e.d. op deze manier en dat gaat prima.

      Verwijderen
  3. even een vraagje , ik ga ze binnenkort ook maken ,maar hoe bewaar jij u bijenwasdoeken ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Karin, ik rol ze op en zet ze in een (mooie) bloempot in de keuken. Maar je kan ze ook gewoon in een schuif leggen. Opplooien lijkt me geen goed idee omdat de was daardoor een beetje breekt.

      Verwijderen
  4. Kan je in plaats van jojoba-olie ook amandelolie gebruiken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hanne, ik weet niet of beide oliën dezelfde eigenschappen hebben. Zo is jojoba olie anti-bacteriëel en is het geurloos. Amandelolie gebruik ik enkel in de keuken om in gebak of koekjes te doen.

      Verwijderen
  5. eindelijk is het ervan gekomen. Was en jojobaolie stonden hier al een tijd te wachten.
    ik heb alleen wat te veel gemaakt (of mijn doeken waren te klein). dus nu moet ik nog een toepassing vinden voor de overschot.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo, ik heb vandaag wat bijenwasdoeken gemaakt. Maar ze blijven erg plakkerig. Wat kan ik verkeerd gedaan hebben?

    BeantwoordenVerwijderen