zaterdag 12 september 2015

Upcycle

Nog geen jaar geleden riep ik luidkeels hoe blij ik was met mijn Imse Vimse maandverband dat al 10 jaar mee ging. Helaas hebben ze het elfde jaar niet gehaald.
Ze lekken door, zijn tot op den draad versleten en hebben vlekken.

Ik ging nieuwe maken en de oude weg gooien. Maar dan las ik ergens een bericht op Facebook van iemand de haar oude verbandjes wou overtrekken met een nieuw stofje en ik dacht dat dat nog niet zo'n slecht idee is.

Wat heb je nodig?
- oude verbandjes.



- een naaimachine en garen
- een leuk stofje
- PUL (dit is een waterdichte stof die ademt)
- naaigerei zoals schaar, kartelschaar, zo'n dingetje om draadjes los te maken, etc.
- flinke kinders om niet gestoord te worden.

Je gaat als volgt te werk:

De verbandjes worden ontdaan van hun vleugels


Het patroon wordt op de stof en PUL overgetekend en uitgeknipt


Het label wordt verwijderd


Tot je dit hebt:


Dan naai je het verbande op de slechte kant van de bovenstof. Let wel op dat je de kant van het label naar boven plaatst. Dat was voordien ook de onderkant van het verband.


Dan speld je alle lagen op elkaar. Het vergt wat ervaring en denkwerk om alles juist te pinnen maar na wat oefening lukt het wel. PUL moet uiteindelijk met de glanzende kant naar boven liggen.


Je naait alle lagen rondom rond op elkaar en laat een keergat aan een vleugel
De randen knip je bij met een kartelschaar


Als je alles gekeerd hebt kan je het verband nog eens volledig rondom stikken zodat ook et keergat dicht is.


Et voila, het resultaat:



Niet allemaal even nauwkeurig gedaan maar bij mij moet het vooral vooruit gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten