maandag 14 september 2015

Chutney

Wat met die groene tomaten die nog buiten aan de plan hangen te bengelen? Ik denk niet dat ze nog groen gaan worden.



Er zijn verschillende opties. 
- Laten hangen en afwachten wat er gebeurt. Met het risico dat ze helemaal verpieteren of opgevreten worden door een schimmel.
- In het donker leggen met of zonder appel. Zodat ze verder kunnen rijpen. Met het risico dat ze slecht worden.
- Verwerken

Dat laatste leek me wel iets en ik vond een goed recept voor Chutney van groene tomaten. Nooit eerder gemaakt maar ik weet dat ik dat wel lust. Met een stukje kaas op de boterham bijvoorbeeld of bij een stukje vlees. Eigenlijk is chutney een bijgerecht en kan je het bij vanalles en nog wat eten.

Ik had ongeveer een kilo groene tomaten en voegde nog bij:

- 375 gram sjalotten
- 3 rode appelen
- 250ml azijn (appelazijn met honing)
- 125 gram gedroogde pruimen
- 75 gram rozijnen
- 1 el gemberpoeder
- 2 el Vadouvan
- Agave siroop

De tomaten en sjalotten werden fijn gesneden


Dan deed ik er de azijn bij


Ook de gemberpoeder ging er bij


en de vadouvan. Dit is een kruidenmengeling die ik niet kant en klaar gevonden heb. Maar als je het recept opzoekt op internet kan je het gemakkelijk zelf samenstellen.


Ook de appel en het gedroogd fruit ging er bij


En dan moest het geheel 2 uurtjes sudderen tot je dit krijgt:


Het hele huis ruikt een beetje zurig maar de smaak is echt heel lekker. Je voegt zo veel agave siroop bij als je zelf wil.

Mmmmm


Geen opmerkingen:

Een reactie posten