zondag 24 juli 2016

Proper pollekes

In tegenstelling tot een aantal anti-afval-goeroes draait het bij mij niet allemaal rond afval vrij leven. We proberen om ons afval te beperken op verschillende manieren maar bij milieubewust leven komt veel meer kijken. Het gaat over leven in een samenleving die op volle toeren draait rond geld en economie.

Het moeilijkst daar in is het overtuigen van de kinderen. Ze zijn nog klein en beseffen niet waarom ik dit gekke leven probeer te leiden. Want, face it, er zijn geen andere moeders die zo gek zijn als ik om hun eigen handzeep te maken om zo afval te voorkomen. Nu ja, ze zijn er wel maar ze uiten zich niet op een maffe blog zoals ik dat doe.

Milieubewust leven is leven IN de maatschappij en proberen met de dingen die er zijn zo goed mogelijk om te gaan. Freecycle vind ik persoonlijk geweldig. Al die spullen die mensen ergens in hun huis hebben liggen en waar ze niks mee doen gaan gewoon naar iemand anders die er wel raad mee weet. Zo scoorde ik vandaag een stuk aleppo zeep. Het stuk zeep wordt niet weg gesmeten maar door mij gebruikt om er handzeep van te maken.
Dat het stuk zeep verpakt was is dan een bijzaak. Als ze het weg gesmeten hadden, dan hadden ze dat met verpakking en al gedaan.

En de verpakking is meestal minder dan een plastiek pompje dat niet eens hervulbaar is.

Uiteindelijk koos ik om eerst een stukje lavendelzeep te verwerken dat ik ook weer ergens gescoord had. Geen grote fles voor de vuilzak maar een klein plastic dingetje. Het zeepje was charme 50 gram groot en maakte een drietal pompjes vol. We kunnen weer even verder.



2 opmerkingen: