woensdag 3 december 2014

Waterfactuur

Het gezicht van de poetsvrouw sprak boekdelen toen ik haar uitlegde waarom we steeds het water in de badkuip laten staan. Ze vroeg zich dat al een tijdje af en had niet gerekend op een weloverwogen antwoord.

Het is simpel. Al geruime tijd klaagt er iemand in huis (ik noem geen namen) over een te hoge waterfactuur. Nu de elektriciteitsrekening bijna nul is, valt het op dat veel van ons geld naar de waterfactuur gaat.
Het was dus tijd voor actie.

Tegelijk met mijn milieu-vriendelijk huisproject pakten we dit aan. Bij het douchen gebruiken we het dopje om te voorkomen dat het water weg spoelt. De badkuip vult zich dan met het water dat we gebruiken om ons te wassen.
Na het wassen hergebruiken we dit water dan weer om het toilet in de badkamer door te spoelen.

We beperken het tot het toilet in de badkamer. Het moet nog praktisch blijven en ik vrees dat als ik mijn vijfjarige kleuter met emmers laat sleuren, dit geen goed resultaat zal opleveren.

Als we dat even uitrekenen komen we toch al snel op een besparing van 100 liter drinkwater per dag.
We gaan er vanuit dat we ongeveer 10 keer per dag doorspoelen met een emmer van 10 liter.
Dat is 36500 liter op een jaar!!!!

Ik zoek nu nog een oplossing voor het toilet dat beneden staat. Alle tips zijn welkom!


3 opmerkingen:

  1. Ongelooflijk hé als je er bij stil staat.... Hier proberen wij het ook uit :) en ik laat de lieve man de emmers naar beneden dragen lol werkt goed ... en hopelijk over een jaar resultaat op de afrekening

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk dat er mensen mee doen. Berichten zoals deze blijven ook mij motiveren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. het afwaswater (er van uitgaande dat je nog met de hand afwast) opsparen in een emmer (op de wc, mits die ruimte groot genoeg is, of anders buiten?)

    BeantwoordenVerwijderen