dinsdag 9 september 2014

Suiker

Sinds ik begonnen ben aan mijn milieu-programma hier thuis, is er toch al het een en ander veranderd. Het voornaamste is dat de afvalberg met meer dan de helft verminderd is. Ook kopen we bewuster in, wat ook inhoudt dat we veel dingen gewoon niet kopen.

De verleiding tot het kopen is gewoon minder groot en zelfs de kinderen beginnen stilaan spontaan mee te draaien. Ik hoef hen daar zelfs niet toe te dwingen.

We bakken nu zelf ook al onze koekjes. Soms leidt dat tot frustratie door tijdsgebrek en het plezier van bakken is er een beetje af. Maar toch doen we ons best en nu ook de oudste dochter weet hoe ze een cake moet bakken, komt het allemaal wel in orde.

Maar door het bakken is me wel het een en ander opgevallen. Namelijk hoe veel suiker en boter er in die dingen zit. In het begin van mijn project kocht ik een vijf kilo zak suiker om zo weinig mogelijk afval te hebben. De echtgenoot ging in de tegenaanval en gelijk heeft hij. Zo veel suiker. Dat kan toch niet goed zijn.

Ik ging dus op zoek naar een beter alternatief. Voorlopig ben ik bij ongeraffineerde rietsuiker beland. Maar volgens mij kan het nog beter.
Aspartaam, stevia en andere vervangers vind ik maar niks. Stevia omwille van de smaak en al de rest omwille van de chemie die er in zit. 

Dus als er mensen zijn die een beter voorstel hebben, dan hoor ik het graag. Mijn dagelijkse koekje schrappen is nu eenmaal geen optie.





6 opmerkingen:

  1. als diabetes (type 1 voor de duidelijkheid ;)), doe ik gewoon ontzettend veel gewoon zonder suiker. En ja, zo zoete tussendoortjes, dat eet ik nu wel zo goed als niet. Gewoonte. Echt. Ik eet ook echt niet graag zoet (meer).
    Maar voor de dochter proberen we ook suikervrij te doen. Gewoon. Suiker is niet nodig.
    En dan gebruik ik tagatesse (http://www.damhert.be/tagatose.cfm?page=tagatose_watishet - en ja mitte mag het met haar lactoseintolerantie)
    of agave of dergelijke
    of appelsap.

    Het is een beetje kijken of je al dan niet volume nodig hebt. het is dat suiker ook volume geeft. Iets wat agave dan weer niet doet. Daarvoor is dan tagatesse beter. Enzo.

    Maar dus. . Veel dingen zijn hier gewoon zonder suiker. Pannenkoeken. Wafels. popcorn...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zie ons op termijn ook veel minder suikers consumeren maar voor nu wil ik graag geleidelijk aan afbouwen. Als je recepten hebt voor lekkere tussendoortjes die ze mee naar school kunnen nemen dan mag je ze altijd doorsturen. De kinderen zonder koek naar school sturen is echt vragen om ruzie ;-)

      Verwijderen
  2. Knap dat jullie proberen om minder suiker te gebruiken.
    Zelf heb ik het helemaal niet op zoetigheden maar mijn kinderen wel.
    Vorige week heb ik wortelmuffins gebakken met dadels (zonder suiker) en ze zijn vlot opgeraakt.
    Agavesiroop heb ik ook staan maar nog niet gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goele, ik heb een aantal boekjes gevonden met recepten voor koekjes zonder suiker. Ik heb het momenteel nogal druk dus weet niet wanneer ik ze zal maken maar als ik het doe, dan zal je het hier kunnen lezen. Alvast bedankt voor je interesse!

      Verwijderen
  3. Ik heb een jaar geleden een zogenaamde sugarchallenge gedaan (30 dagen zonder suiker) en ben dan overgeschakeld op suikerbewust eten, dwz zeer weinig suiker. Je kan erover lezen op mijn blog http://de-gelukkige-eter.blogspot.be/.
    Je kan perfect lekker bakken met alternatieve zoetstoffen (gemixt gedroogd fruit, kokosbloesemsuiker, ...). Boter is ok hoor, dat zijn goeie vetten als je er niet mee overdrijft, als alternatief kan je kokosolie gebruiken. Veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat ga ik zeker eens bekijken. Voorlopig bak ik nog met margarine maar ik ga overschakelen op roomboter. Schijnt beter te zijn. Bedankt voor je reactie!

      Verwijderen