maandag 15 september 2014

Boodschappen

Gezucht en gepuf bij mensen rondom mij die het initiatief van verpakkingsvrij winkelen wel tof vinden maar er zelf niet toe komen.

Gekende uitvluchten zijn:

- ik vergeet altijd mijn eigen zak
- ik durf er niet mee aan te komen bij de slager
- ik heb nooit de juiste ingrediƫnten in huis
- het is makkelijker om het gewoon niet te doen

Herken je jezelf in minstens een van deze uitspraken? Dan is het tijd voor tips.
Want hoe doe je dat nu eigenlijk?
Wel het is simpel en niet simpel. Het allerbelangrijkste is plannen. Of je nu full-time werkt of thuiswerkende ouder bent, het enige wat je moet doen is plannen en organiseren.

Hier komen de tips:

1) Maak een boodschappenlijst die op een plek ligt waar iedereen hem ziet en kan aanvullen.
Best vermeld je de aankopen per winkel.






2) Kies de dag waarop je gaat winkelen op voorhand, als dat kan. De voorkeur gaat uit naar winkelen op de markt maar dat is voor de meesten onder ons moeilijk.

3) Bepaal met welke potjes je je aankopen zal doen. Ik gebruik deze om naar de slager te gaan. We hebben ook nog een groter exemplaar voor de worsten en ander vlees. Na een tijdje weet je precies hoe veel er in elk potje kan.


4) Zet je boodschappentas gevuld met propere potjes en zakjes op een strategische plaats





5) Zet ook in de auto altijd een bak of mand met zakjes en potjes voor in geval van nood




6) Koop je drank bij een drankenhandelaar die statiegeldflessen aanbiedt


7) Laat alles wat te veel verpakt is liggen in de winkel. Denk na of je het nodig hebt en of je het niet zelf kan maken. De eerste weken is dat zoeken maar het went.

8) Laad je boodschappen meteen uit bij thuiskomst en steek je zakjes terug op hun plaats





9) Durf de slager aanspreken. Meestal valt de confrontatie best mee en eens je vertrokken bent hoef je je niet langer te schamen.

10) Voel je niet schuldig als je toch eens iets koopt dat niet gepland was of heel erg veel verpakking bevat. Het is bijna niet mogelijk om verpakkingsvrij je inkopen te doen.

Eens per maand of per twee maanden wil ik een grote aankoop doen van wasmiddel, afwasmiddel en allesreiniger. Hiervoor houd ik alle lege flacons bij die ik dan wil hervullen bij Robuust of een andere winkel die deze zaken in bulk aanbiedt.

Vragen staat vrij! En veel plezier tijdens het winkelen.

1 opmerking:

  1. Voor groenten en fruit herbruik ik de plastic zakjes uit de winkel. En zakjes aan de kassa probeer ik te vermijden door een boodschappentas mee te nemen. Maar helaas, veel verder dan dat raak ik voorlopig niet met mijn inspanningen. Ik lees vanaf nu zeker mee op je blog om inspiratie op te doen.

    BeantwoordenVerwijderen