zondag 18 september 2016

Kleerkast

Vandaag was de uitgelezen dag om de kleerkast van de jongste eens uit te mesten. De echte zomerspullen zoals topjes en shortjes kunnen terug de berging in en maken plaats voor lange broeken en T-shirten met lange mouwen.

De jongste heeft een overvloed aan kledij. Dat komt voor een deel doordat ik ruil met een vriendin. Zij geeft kledij die te klein is voor haar dochter aan mij en ik geef de kledij die te klein is voor onze zoon aan haar voor haar zoontje. Recht evenredig, al heb ik het gevoel dat zij meer kledij koopt dan ik.
Daar komt anderzijds nog bovenop dat meerdere vriendinnen en familieleden vaak dingen doneren plus de kledij die ik nog bijhield van de oudste dochter. Een massa aan kledij dus. Bijna een winkel vol.

Vorig jaar hield ik alles bij en puilde de kast van de dochter uit met als gevolg dat het overzicht volledig weg was en het meer stress veroorzaakte dan comfort.
Na het lezen van het hoofdstuk over kledij in het boek 'Zero Waste Home' kwam ik tot het besef dat ik zou moeten kiezen, weg doen en minderen om het overzicht te bewaren.

De bananendozen werden uitgehaald en elk stuk werd gepast. Van alles wat paste werd een strenge selectie gemaakt. Eerst elimineerde ik de dingen die IK niet mooi vind, dan de dingen die dochterlief niet mooi vindt en tenslotte werd er een voorkeur gemaakt zodat er enkel het nodige aantal stuks overbleven.

Van de 12 pyjama's (JAWEL!) bleven er 5 over. 10 T-shirten met lange mouwen mocht ze behouden, alsook 5 jurkjes. De jeansbroeken (ook 10 stuks) hebben we voorlopig bijgehouden en zullen we met de tijd uit sorteren. Eerst voelen welke wel en welke niet lekker zit.
Truitjes waren in de minderheid al hebben we er daar ook een paar van weg gedaan.

Waar de overgebleven stukken naartoe gaan? Wel, op mijn beurt geef ik de kledij weer door aan een andere vriendin die waarschijnlijk ook haar eigen selectie houdt. Ik schuif mijn stress dus gewoon lekker door.

Ik geloof trouwens dat ik voor de jongste in totaal nog niet meer dan 200 euro aan kledij heb gespendeerd, schoenen niet inbegrepen. Ze is ondertussen al bijna 5 jaar bij ons. Geld dat we aan leuke dingen kunnen spenderen zoals een weekendje aan zee of eens een etentje met het gezin.

Het is trouwens altijd een goede uitvlucht om af te spreken met je vriendinnen, het is sociaal, ecologisch én kostenbesparend. Wie wil dat nu niet?








Geen opmerkingen:

Een reactie posten