dinsdag 13 september 2016

I pick up plastic

Op facebook is er een groep. 'I pick up plastic', heet die groep. Je vindt er allerlei verhalen van mensen die op straat, op het strand en in de natuur plastic oprapen en er voor zorgen dat het gerecycleerd geraakt of op zijn minst bij het restafval terecht komt.

Waar ik woon, in de stad, is zo'n operatie een full time job. Zeker nu het zomer is en er veel frisdrank en water gedronken wordt. Overal ligt het vol afval. De berm die de twee districten hier scheidt, is bijna een afvalberm geworden.

Het oprapen van afval is fijn om over te lezen en ik juich het graag toe maar zelf de stap zetten is toch wel weer eentje dat veel moed vergt. En ook al krijg ik genoeg goede voorbeelden, de schaamte om bekeken te worden en bestempeld te worden als 'vies mens' is erg groot.

Ik begon dus met mijn eigen stoep. Die is de moeite om elke week eens te doen. Papiertjes van snoep, blikjes, flesjes, sigarettenpeuken, noem maar op. Met een grijper vinden zelfs de kinderen het een leuk jobke en gaat het nog eens vooruit ook.

Op weg naar school zag ik de laatste week zo veel flesjes en blikjes liggen dat ik me aangesproken voelde om toch meer te gaan doen. En gisteren ben ik begonnen. Zonder kinderen, aangezien het steeds stoppen met de fiets om iets op te rapen de nodige valpartijen en te laat komen op school zouden veroorzaken.
Op de weg terug naar huis en op weg naar school om de kinderen op te halen raapte ik enkel blikjes en flesjes waar ik gemakkelijk bij kon. De goot, de geul naast het fietspad of het speeltuintje waar we door fietsen.
Alles wat te vies was, te ver lag, te moeilijk bereikbaar was of reeds gebruikt was als toilet liet ik liggen. Het resultaat van drie fietstochtjes is er eentje van formaat. Ik verschoot er zelf van.

14 blikjes
10 flesjes
1 oliefles
1 kroonkurk

Of ik dit elke dag ga doen weet ik niet. Ik ga in ieder geval wel de stad er eens over mailen.









4 opmerkingen:

  1. Twee weken geleden won mijn verontwaardiging het van mijn schaamte in de speeltuin tussen de Oosterveldlaan en de Gemzenstraat in Wilrijk. Ter info: er staan vijf vuilbakken in die speeltuin (naast de weg of naast de banken). Mijn triestige oogst: vele flesjes water, één groot leeg blik bier, drie of vier grote verpakkingen koeken, ontelbare kleine papiertjes en plastiekjes van koekjes, snoep, rietjes, ... Mijn kinderen begonnen spontaan mee te doen, maar ik heb hen gevraagd gewoon te spelen (de jongste steekt nog heel veel in zijn mond). Er waren zeker 7 volwassenen in de speeltuin aanwezig, jammer genoeg volgde geen van hen mijn voorbeeld (gelukkig genoeg gooide ook geen van hen terug iets op de grond). Ik had nog een uurtje kunnen doorgaan, maar een grijpertje was dan handig geweest. Ik ben heel blij te lezen dat ik niet het enige 'vies mens' ben dat de rommel van wat ik 'vieze mensen' vind, opruim. Bedankt daarvoor! Misschien moeten we eens samen op pad?
    Hanne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het speeltuintje ligt inderdaad helemaal bezaaid met afval. Echt vies. Afspreken om eens een pruimactie te doen? Graag!

      Verwijderen
  2. Ook ik ben hevig verontwaardigd over de troep die overal maar rondslingert, een ritje over een bosweg en ik zie niet de bomen maar alle flesjes en blikjes! Ik ruim regelmatig in de wijk een stukje schoon, 1 keer per maand doen we dat met een hele groep. Complimenten genoeg, maar mooier zou ik het vinden als iedereen er gewoon voor zorgde dat het niet meer nodig is om de troep van een ander op te ruimen....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als iedereen zijn deel deed, dan zou dat toch geweldig zijn, niet? Bedankt Bianca om ook mee te werken aan een schonere wereld!

      Verwijderen