maandag 28 juli 2014

Plastic free July

Met een klein hartje schreef ik me in voor Plastic Free July. Geen verplichtingen maar wel een druk voor mezelf om mijn best te blijven doen wat betreft mijn aankopen in plastic.

Ik wist dat het moeilijk zou zijn aangezien we op vakantie zouden gaan naar een land waar ik niet thuis ben. Ik was voorzien van mijn eigen potjes en rieten mand om lokaal in te kopen maar dat bleek niet zo simpel.

Voor zo ver ik wist ligt Cornwall in Engeland en hebben ze daar veel boerderijen. Ik ging er dus van uit dat we wel wat zouden vinden aan verkoop op de boerderij en misschien een lokale markt.

Het drama begon al bij aankomst. Eerst even langs de lokale supermarkt voor de eerste grote boodschappen. Ik dacht heel naïef dat we wel het een en ander in glazen potten of flessen zouden vinden. Misschien wat onverpakt fruit en wat groenten.
Resultaat was dat alles verpakt was en dat er blijkbaar zelfs geen goede recyclage-uitleg voorhanden was in het huisje dat we huurden.

Van boerderijen was wel degelijk sprake maar enkel occasioneel werd daar ook iets verkocht. Eitjes, aardappelen, wortelen. De bijen waren naar verluid lui dit jaar, want ook van honing bij de lokale imker was geen sprake.

Mijn zelfgemaakte deodorant en tandpasta begaven het onder de zomerzon maar kon na afkoelen toch weer gebruikt worden. Ik was al blij dat ze in een goed afgesloten potje zaten.

Ik deed wat ik kon. Sleurde overal mijn eigen drankflesjes mee en had na een tijdje door welke drankjes uit een glazen flesje kwamen en welke uit reeds gerecycleerde flesjes.

Het werd een mooie vakantie met een dubbel gevoel. Zo veel mooie natuur en zo weinig dat ik kon doen om het zo te houden. We vliegen er weer helemaal in! Toch blij terug thuis te zijn.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten