maandag 26 juni 2017

Frustratie

Binnenkort komt Plastic-free July er weer aan. Een maand om eens extra stil te staan bij onze plastic consumptie en actief deel te nemen aan het verminderen daarvan.
Ik bereid me alvast even voor. Kwestie van goed te starten op 1 juli. En alhoewel ik er al zeker drie jaar mee bezig ben en al flink wat gereduceerd heb, stuit ik steeds weer op diezelfde frustratie.

Vanmorgen weer hetzelfde gevoel want er moeten boodschappen gedaan worden. En dan denk ik dat even plastic-vrij aan te pakken, toch merk ik dat het veel moeite en organisatie vergt.

Punt 1: ik vind mijn plastic (jawel) potjes niet om te laten vullen bij de slager. Gevolg: slecht gezind, geïrriteerd, steek de schuld op echtgenoot.
Punt 2: we moeten eerst de stad nog in en dat in combinatie met boodschappen doen op twee     verschillende plaatsen is niet handig met de fiets. Gevolg: we nemen dus de auto.

In de winkel
Punt 3: yoghurt komt wel in glazen flessen maar deze hebben ook een plastic dop. (Misschien de firma eens over aanschrijven) Gevolg: ik koop ze met plastic dop.
Punt 4: bladerdeeg komt enkel in plastic verpakking en ik ga dat heus niet zelf maken. Gevolg: 2 pakken gekocht
Punt 5: geen eco-toiletpapier te vinden en al zeker niet onverpakt. Gevolg: gewoon toiletpapier met verpakking aangekocht.
Put 6: ik vraag me af waarom ik geen vleeswaren zou kopen als het hier allemaal te verkrijgen is. Met de auto nog eens naar de slager is ook milieubelastend. Gevolg: ik koop alles voorverpakt.

Daar moet iets aan veranderen.

1: ik steek de schuld niet meer op de echtgenoot. De bakjes lagen in de auto.
2: stad niet meer combineren met boodschappen doen
3: nog geen idee
4: bladerdeeg......dilemma
5: grote hoeveelheden onverpakt proberen te scoren
6: dinsdag of woensdag naar de markt!

Zo, kijken of dat lukt.

4 opmerkingen:

  1. Punt 3. Doppen sparen en inleveren voor het goede doel. Vb Kiki of de geleidehond. Succes. Ik ben sinds maart bezig en nu de eerste keer daarbij mee ga doen in juli.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De markt is vaak een goede idd, en bij ons de lokale boerderijwinkel. De yoghurt potten hebben wel ook een plastic dop, maar worden hergebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De bladerdeeg is inderdaad een pijnpunt hier ook. Ik kreeg ooit het zotte idee om dat zelf te maken: superveel werk en totaal fiasco.
    Ook voor het toiletpapier zoeken we een plasticvrij alternatief. In Nederland zouden ze bij Ekoplaza gerecycleerd papier zonder plastic kopen maar in België heb ik dat nog nergens gevonden.
    Het yoghurtprobleem staat ook nog op mijn lijstje. Vlees eten we hier weinig of niet, maar de vleesvervangers (tempeh, seitan, tofu...) zitten ook steevast in plastic verpakt. Dus ook dat puntje komt er bij ons bij. We blijven zoeken zeker?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb een tijd lang zelf yoghurt gemaakt maar ben daar om de een of andere reden weer mee gestopt. Daar heb je enkel yoghurt, melk en een yoghurtmachine voor nodig

      Verwijderen